Zomervakanties zijn een fundamentele mijlpaal in ons professionele leven (voor degenen onder ons die het 'geluk' hebben een baan te hebben).
Zozeer zelfs dat het in veel gevallen verlammende projecten betekent (op bedrijfsniveau) en op persoonlijk niveau, een totale ontkoppeling van ons dagelijks leven.
Natuurlijk moeten we allemaal rusten en onze routines veranderen . Het is duidelijk. Maar is het gezond/handig dat het zo extreem is?
Elk jaar als de zomer nadert, observeer ik hetzelfde gedrag:
Spanje ligt op 30 juni lam en begint pas op 1 september weer. Eind juni hoorden we de uitdrukking 'nou, dat laten we maar voor na de zomer'.
Ik moet de verbinding verbreken , een veel voorkomende uitdrukking is: 'Ik wil de computerwachtwoorden niet eens onthouden' .
Zomervakanties leggen bedrijven lam
Misschien vanwege gewoontes uit het verleden of de noodzaak om de verbinding te verbreken, vormen de zomervakanties een vrijwel onoverkomelijke muur indonesisch telefoonnummer voor veel projecten en de vertraging en bijna verlamming van de activiteit van veel bedrijven.
Als het einde van juni nadert, beginnen we te horen: ‘nou, we kunnen dit beter tot september laten staan’, ‘Ik denk niet dat we tijd zullen hebben om het voor de zomer af te ronden’, enz.
Het is waar dat soms de beste optie is om het uit te stellen, maar ook dat bij veel anderen de wens om te ‘verdwijnen’ en/of de overtuiging dat alles in de zomer tot stilstand komt, ervoor zorgt dat we dingen uitstellen zonder dat het nodig is om iets te doen. Dus .
Ik kan begrijpen dat we de eerste helft van augustus geen projecten starten of dat de activiteit wat terugloopt. Oké. Toegekend. Maar hoe zit het met juli? Waarom een project uitstellen als we een volledige maand de tijd hebben om te werken?
Ik denk dat deze manier van werken niet goed is voor bedrijven, en vooral denk ik dat de meerderheid het zich niet kan veroorloven, ongeacht de tijd van het jaar.
Behoefte aan ontkoppeling
Zoals ik in het begin al zei, moeten we allemaal rusten en onze routines veranderen. Een paar dagen vakantie zijn meer dan nodig om ‘je batterijen op te laden’.
Wat ik niet deel, is de behoefte om je volledig los te maken van je werk, het volledig uit je hoofd te wissen. Het lijkt erop dat als we een telefoontje beantwoorden of een e-mail lezen, de feestdagen en de wereld eindigen.
Ik denk dat als je je in die situatie bevindt, je je leven moet veranderen en er niet voor weg moet rennen . Vooral omdat je haar niet kunt misleiden.
Mijn werk maakt deel uit van mijn leven, en hier is de belangrijkste nuance, een deel waar ik volop van geniet.
Oké, het is de ideale situatie, maar niet onmogelijk. Niet veel minder. Ik heb n voorbeelden heel dichtbij.
Daarom loop ik, als ik op vakantie ga, niet weg van mijn werk, maar doe ik het gewoon rustiger aan. Als ik een paar uur moet werken, een telefoontje moet aannemen of een e-mail moet beantwoorden, gebeurt er niets. Ik doe het en dat is het. Natuurlijk stop ik niet alles om het te doen. Ik zoek de beste tijd gedurende de dag (afhankelijk van de urgentie/belangrijkheid van het onderwerp).
Tijdens de vakantie besteed ik meestal elke dag wat tijd aan dingen waar ik het hele jaar geen tijd voor heb gehad. Het zijn meestal meer reflectieve zaken, zoals schrijven (we zijn het derde boek aan het afronden), het definiëren van methodologieën (op het niveau van schema's) of eenvoudigweg nadenken over hoe we de dingen beter kunnen doen als we terugkomen.